Skip Navigation

 


Voertuigrecovery - welk materiaal voor uw auto/vrachtwagen/tractor?

Voertuig Recovery - welk materiaal heeft u nodig?

************************************************
Berging in de 4x4 Sport.(voertuigen tot ong. 6 Toin) (ioverige bergingen zie verder)
Wat is er nu nodig voor uw 4x4. Dan stellen we eerst de vraag: wat wilt u met uw 4x4 gaan doen. Pas als we dat weten kunnen we u een goed advies geven en het juiste materiaal uitzoeken.

Voertuig Recovery kunnen we onderscheiden in drie soorten.
De lichte Recovery bijvoorbeeld het voertuig staat te spinnen op nat gras.
De middelzware Recovery bijvoorbeeld het voertuig is weggezakt in los zand.
De zware Recovery bijvoorbeeld het voertuig is tot het chassis in de modder weggezakt.

Voor alle drie de soorten van Recovery is ander materiaal benodigd. Gaat u met uw 4x4 nooit de echte zware modder in dan hoeft u geen materiaal aan te schaffen dat ook geschikt is voor zware Recovery. U kan met lichter materiaal uit de problemen komen. Nadeel is dan wel, dat als u ooit eens onverhoopt onderdeel wordt van een zware Recovery, uw materiaal eigenlijk te licht is en kapot kan gaan.

Gaat u echter ook de zwaarst mogelijke uitdaging in met diepe blubberbakken en zware klei, dan is alleen het zwaarste materiaal goed genoeg waarbij aangetekend moet worden dat zware Recovery met sleeplinten zonder rek volgens ons niet aan te bevelen is.

Welk materiaal:
Als rekenregel kan het totale voertuiggewicht aangehouden worden, incl. chauffeur, gereedschap en alles wat er in zit. Niet dus de bijrijder, die is buiten aan het spelen als het voertuig vast zit.

Voor lichte Recovery doen we dit gewicht maal drie. Zoek materiaal uit dat de breeksterkte heeft dat drie keer het voertuiggewicht benaderd.
Voor middelzware Recovery doen we dit gewicht maal vier. Zoek materiaal uit dat de breeksterkte heeft dat vier keer het voertuiggewicht benaderd.
Voor zware Recovery doen we dit gewicht maal vijf. Zoek materiaal uit dat de breeksterkte heeft dat vijf keer het voertuiggewicht benaderd. Met als vaste uitzonderingsregel: Voor lange en brede voertuigen zoals de lange Patrol, de Dodge W200, de Chevy K30 en andere vergelijkbare grote voertuigen, ronden we de uitkomst altijd af naar boven, eigenlijk doen we het liefst zelfs het gewicht keer 6.

De Kinetische touwen hebben een breeksterkte, dit is de breeksterkte zoals aangegeven. Sleeplinten echter hebben bij een aanslagbelasting (piekbelasting) een breeksterkte die maar iets meer is dan de helft van de opgegeven breeksterkte. Dus een sleeplint van 7 ton zal bij lostrekken met een ruk al breken bij 4 ton.
************************************************

Berging in de 4x4 Sport.(voertuigen tussen. 6 Ton en ongeveer 12Ton)
Geziien het feit dat het bergende voertuig, door het grote gewicht, minder snel op snelheid zal komen ligt de factor voor zware berging nu ongeveer op 4
************************************************

Berging in de 4x4 Sport.(voertuigen vanaf 12Ton)
Geziien het feit dat het bergende voertuig, door het grote gewicht, minder snel op snelheid zal komen ligt de factor voor zware berging nu ongeveer op 3
************************************************

Berging in de Rally Sport)
We kunnen u hier adviseren voor uw specifieke rally. Of het nu Parijs Dakar is of een trophy naar de Noordkaap of een extreme trophy in Oost Europa.
Gezien onze ruime ervaring kunnen we u steeds van het geschikte materiaal voorzien
************************************************

Bergiing Landbouw
Gezien de geringe bergingssnelheid en het veel geringere gewicht van de tractor ten opzichte van het vastzittende voertuig kan de factor voor zware berging veel lager kiggen.
Vioor zware berging houden we hier een factor 1,5 aan voor tractoren tot 400 - 500 pk
Indien de tractor >500pk is dan houden we 1,75 aan
************************************************

Maar ook voor overige bergingen:
Berging van een vrachtwagen door een Leopard II
Berging van een slee met een motor op de sneeuw
Toepassingen in de Bosbouw enzo.
 
printen